My Kenalan

Tuesday, February 28, 2012

Dunia Kami

Dunia kecik kami berjalan lagi...
tapi hanya ke Karnival di Putrajaya...
kami gerak pkl 1 p.m.
dengan cuace yg sungguh panas terik...kami gagahkan jugak..
sebab dah ade dalam list berjalan...



 mase kami sampai disatu khemah Upin Ipin...
ziyta tak dapat bergambar dengan Upin Ipin..
Hubby & Khalish je yg dapat...


 takpela ....ade tulisan Upin Ipin pun ok la..



wah...si ayah bukan main suke...
knape Khalish takut plak...slalu nak tengok Upin Ipin..



hubby & Khalish lg...patutla ziyta tak dapat bergambar..
mase ziyta nak bergambar...
Upin Ipin sudah di tarik ke belakang..
kami sampai lambat beberapa saat jer..


 Khalish with kereta..



 kesian, Khalish terpakse ikut  cakap Ziyta...
kene gak bergambar kat sini


 mase ni hubby terpakse payungkan Khalish..
takut plak Khalish tak tahan panas..boleh demam..



utk pengetahuan...kami sampai umah dlm pkl 3 p.m.
yg tak bestnye..Khalish demam...mungkin cuace panas sgt...






Wednesday, February 22, 2012

SEGMEN: Jom Blogwalking + Follow


tutup > 05/03/2012



MY DEAR WAREHOUSE SALE - 23 February – 4 March 2012


23 Feb-4 Mar 2012: Baby & Children Warehouse Sale




Baby & Children Warehouse Sale

Products Offered
Baby Cot
Safety Grill
Crib Spring
Hammock Spring Cradle
Car Seat
Playpen
Bouncer
Battery Operated Car
Stroller
Buggy
Mattress
Baby Walker
and more

Time
9am – 7pm


Location (603 8060 0093/603 8060 0095)
34, Jalan Meranti Jaya 10
Meranti Jaya Industrial Park
47120 Puchong


wOrDlEsS wEdNeSdAy @ lovelicious....










Tuesday, February 21, 2012

Kuda Kepang

Mesti ramai tak pernah tengok kuda kepang?
mggu lepas...kami ke kenduri kahwin....
ade kuda kepang....jom layan gambar...
























Monday, February 20, 2012

@ Karnival Karangkraf

Entry dah lame .29 Jan 2012 yg lalu..
tapi nak publish jugak...entry buat kenangan...
kami ke Karnival Karangkraf di Shah Alam...
jom layan gambar2 ni...

 kami ber 3 la ni...


 mase datang...boleh peace lg mat Khalish ni..


 kalau nak tahu...inila gaye mat Khalish bile bjalan di luar..
confirm tangan di belakang...



 tak tahu...knape khalish buat gaye mcm ni?


 cuace yg sangat panas waktu tu....










nak main...tapi takut...akhirnye nangis.... 





byk borong majalah pa&ma....majalah nur....





dari kiri > hubby @ khalish @ ziyta @ achik @ kak ngah...





Thursday, February 16, 2012

Show Your Care in Motherhood Expo 2012

pergi.....jangan tak pergi....
rase mcm teringin nak bwk Khalish...



motherhood expo 2012 choose to save everyday on sales thumb Show us Your Care in Motherhood Expo 2012

Motherhood Expo is back now. It’s starts from 10.30am to 9.30pm. Entrance is Free. Motherhood Expo will be focused on maternity, infant, toddler and growing young family. Door gifts for the early birds (1st 4000 visitors each day) sponsors by Ridsect Natura, Drypers, Ban Kah Chai & Amvory on first-come-first-serve basis.
Company: HareNet Communications Sdn Bhd
Sales: from 24-2-2012 to 26-2-2012
Venue:
Kuala Lumpur Convention Centre, Jalan Ampang,
50088 Kuala Lumpur




Yey....dapat BE lagi...

Td pg check Nuffnang lg...
arini dapat 1 BE lagi...jadi dah ade 2 BE...
Mintak2la lame sikit...kat life with love yer...
padehal baru buat entry BE dalam entry ni


Ziyta akan rajin berblog pasni....
semoge ade rezeki Nuffnang utk my-khalish.blogspot.com.





Batas Pergaulan Lelaki & Wanita Ketika Bekerja


Timah (bukan nama sebenar) dan Ahmad (bukan nama sebenar) bekerja di pejabat yang sama, tetapi di bahagian lain. Timah dan Ahmad walaupun bukan suami isteri begitu intim dalam dan luar pejabat.
 Mereka sebenarnya sudah berumah tangga dengan pasangan masing-masing. Pernahkah kita terdengar atau melihat fenomena begini?
 Mungkin ada atau mungkin tidak. Tetapi apa pun, perhubungan seperti ini bukanlah perkara baru.

Mengapa boleh berlaku begini? Kadang kala keadaan yang memungkinkan berlakunya fenomena demikian wujud tanpa disedari.

Kerja bertimbun memaksa wanita berada di pejabat lebih daripada waktu biasa. Selalunya akan ada seorang dua rakan yang sama-sama dalam urusan kerja itu atau bos yang terpaksa memberi tumpuan untuk menghabiskan kerja mendesak.

Bayangkan sekiranya rakan atau bos itu seorang lelaki. Sedikit sebanyak interaksi dan ruang lingkup kerja sebegitu, jika wanita pula tidak berhati-hati, maka amat malang baginya.

Mula-mula mungkin keluar makan bersama atau makan nasi bungkus di pejabat. Kemudian, timbul rasa selesa bersama dan menjadi tempat luahan hati pelbagai masalah.

Jika wanita tidak pandai menjaga diri, tentu akan melarat sehingga menimbulkan bibit perhubungan yang tidak diduga. Kisah dua insan ini mungkin berlarutan dan begitu ketara sehingga menjadi bahan bualan di
pejabat.


Memang tidak dapat dinafikan bahawa wanita penyumbang sumber tenaga manusia yang besar dalam pembangunan negara.

Wanita memang perlu berganding bahu dalam melaksanakan tugas, di samping tidak mengabaikan tugas asasi di rumah.

Oleh itu, wanita berkerjaya harus mengetahui beberapa perkara sebelum ia memegang sebarang jawatan.

Di samping itu, lelaki perlu memahami adab pergaulan kerana menjaga adab pergaulan lelaki dan wanita adalah tanggungjawab bersama. Tetapi sebagai wanita cerdik dan bijaksana, kita perlu melakukannya kerana kalau bukan kita yang mulakannya, siapa lagi. Kita boleh mengawal diri tetapi tidak boleh mengawal apa yang ada dalam diri orang lain. Oleh itu kita mulakan dengan diri kita dulu.

Beberapa panduan berikut harus jelas difahami.

- Niat ikhlas kerana keredaan Allah.

Wanita berkerjaya harus mengikhlaskan niat dan meletakkan tumpuan mengapa dia memegang sesuatu jawatan. Ini kerana ingin mendapat keredaan Allah dengan berhubung terus dengan masyarakat dan melaluinya boleh dijadikan 'role model' seorang Muslimah sejati.

- Isteri dihormati.

Wanita berkerjaya harus sentiasa menjaga akhlaknya sebagai seorang isteri setia dan berperibadi tinggi. Jangan sekali-kali mengkhianati keizinan suami untuk melakukan perkara yang boleh menimbulkan fitnah.

Perlu diingat bahawa bertepuk sebelah tangan tidak akan berbunyi. Kuasa untuk mengatakan tidak berada di tangan wanita itu. Jika berlaku gejala gangguan seksual, banyak cara dan saluran yang boleh dilakukan untuk mengatasinya.

- Ibu yang dimuliakan.

Wanita berkerjaya yang mempunyai anak, tentunya tahu apa itu perasaan kasihan belas, sifat timbang rasa, pemaaf dan berhikmah apabila berbicara. Sebaik mungkin sifat keibuan ini jelas terpancar dalam tindak
tanduk berurusan sama ada dengan rakan setugas, orang bawahan mahupun orang luar pejabat.


Dengan itu akan timbul rasa hormat dan jika ini berlaku, pekerja bawahan terutamanya akan senang untuk melakukan tugas secara suka dan rela tanpa perlu dipaksa dan diarah-arah. Pendek kata, jadilah ibu yang boleh dijadikan contoh dalam hal pendidikan, pembentukan akhlak dan tempat rujukan dalam hal menangani masalah berkaitan dengan anak-anak.

- Kerjaya bukan jalan keluar mengatasi kebosanan.

Malang jika wanita berkerjaya beranggapan bahawa dia bekerja untuk mengelak atau melarikan diri daripada tugas suri rumah yang dianggapnya membosankan.

- Kedudukan di sesuatu tempat kerja adalah aset.

Wanita yang mempunyai kedudukan dalam organisasinya perlu sedar bahawa dia memang boleh diharap dan mempunyai mutu kerja tinggi. Ini bermakna organisasinya akan kehilangan seseorang yang berharga jika dia tiada.

- Perlu ada suasana nasihat menasihati.

Masyarakat seharusnya memberi perhatian dan perlu memberi kata-kata nasihat. Oleh itu, wanita perlu ada rakan wanita lain yang ikhlas nasihat-menasihati.

- Jagalah sepenuhnya agar tidak berada dalam suasana yang menyebabkan fitnah iaitu menimbulkan curiga.

Kadang kala wanita lain agak cemburu dan selalu suka menjatuhkan di antara satu sama lain. Paling tidak, ada yang suka melihat perkara sumbang ini berlaku dan menjadikan rakan sebagai bahan bualan. Kita harus menjauhi wanita yang tidak boleh dibuat kawan seperti ini.

- Wujudkan persekitaran komunikasi yang baik dalam rumah tangga.


Peranan suami juga tidak kurang pentingnya. Suami memang sibuk dengan urusannya. Adakah suami wanita berkerjaya mengambil berat dan suka mendengar luahan rasa hati isteri? Oleh itu, komunikasi rumah tangga menjadi keutamaan. Suami isteri harus dapat menyelami sanubari masing-masing tanpa perlu mencurahkannya kepada orang lain, apatah lagi suami atau isteri orang. Suami isteri kenalah semarakkan semula api cinta yang terbenam dalam sekam dimamah usia perkahwinan. Jadilah teman berbicara dan telinga yang mendengar untuk pasangan masing-masing.

Perkara di atas jika dapat dihayati oleh wanita dwikerjaya, maka Allah akan memberi keredaan kepadanya.

PENULIS adalah pensyarah Pengajian Kejuruteraan Elektrik dan Elektronik, Universiti Sains Malaysia. 





Wednesday, February 15, 2012

Mood Nak Balik Umah....

Lambatnye la pkl 5...

jgnla ujan arini...kalo hujan...jem plak....
xsabar nak balik umah....nak jumpe my baby..
td pg my baby mcm batuk2...
mungkin cuace skrg skjap panas..
hope jgn smpai teruk...

I luv my-khalish.....




Cerita di Bukit Merah....

Story Khalish di Bukit Merah Laketown Waterpark....
kami pegi dgn family in law.....


 ni mase on da way pegi..



 mase pegi...Khalish memang suke sgt...
sampai tak nak tido...


 Khalish with Atuk (FIL)


 Confuse lg...knape yg lain tak focus camera...
knape Khalish sorang yang pandang camera..



 Khalish with spupu hubby yg kat Sg Siput...
kitorang pegi mandi same2 ngan family diorang...


Tq to Kak Ngah...yg ambikkan gambarni...
kalau hubby ade baru cantik lg gambarni..


 Welcome to Bukit Merah....



 opps...mama sape posingni....
sbabnye hubby tak pegi skali pcutian kalini...
my hubby outstation plak...



posing lg...



Kenangan bsame family spupu hubby...


Tak lupe...Kenangan mandi di Bukit Merah..





Tuesday, February 14, 2012

IntaNBerliaN's First Giveaway

Ade gak BE nak dtg...


Alhamdulillah...tq Nuffnang....
ziyta harap lame skit la BE ni yer....
nak gak merase cek Nuffnang.....hehehe....





kereta Khalish VS kereta Ayah..

 Amboi...mat khalish....
krete sape ni ayah sibuk panas enjin krete..
die pun sibuk posing....
mat Khalish yg byk keletah...di usia 2 thn....
sgtla peramah....ikut sapelani....ikut umi ke ikut ayah?




sape yg ajar posing ni? 
sape yg tak tersenyum melihat telatah anak sdiri yg menggelikan hati....



Wednesday, February 1, 2012

Khalish kene Tinggal

Buat pertame kalinye....
kami ke majlis perkahwinan tanpa Khalish
bukan ape...maklumla kenduri tu dekat hotel...
Kenduri kahwin kawan hubby...
Selamat Pengantin Baru Syed Izmir & Norhazrah
almaklumla Khalish ni tengah membesar...
takut plak perhiasan wedding diorang ni pecah...
so...mat Khalish pun tinggal di Kajang...dengan MIL....
alhamdulillah Khalish pun tak nangis tinggal dengan nenek.


tengokla pengantin baru nak buruk ni..hehe....
sayangla terlupe bawa kamera...pakai kamera phone xcantik









ayah Khalish....muke senyum lebaryer....
sebab tak payah kene kejar Khalish....



Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers